top of page

Zachte chocoladechip banaan-pindakoekjes



Deze koekjes zijn een alternatief voor het inmiddels bekende bananenbrood. Onlangs was ik op bezoek bij familie en één van m'n neefjes stelde terecht de vraag waarom het niet gewoon bananencake wordt genoemd? Zou het zijn omdat cake minder gezond klinkt dan brood? Hoedanook, deze koekjes bestaan net als bananenbrood uit vezelrijke, natuurlijke ingrediënten en er worden geen geraffineerde suikers aan toegevoegd. Hierdoor bevat zo'n koekje meer vezels en waardevolle voedingsstoffen die je lichaam en je darmflora voeden. Het is een supereenvoudig recept met slechts 5 ingrediënten: banaan, haver, pindakaas, chocolade en chiazaad. Heel gemakkelijk én lekker!


Ingrediënten (voor ca. 8 koekjes afhankelijk van de grootte)

  • 2 middelgrote rijpe bananen

  • 100 gram havervlokken

  • 30 gram chocolade met 80% cacao

  • 2 opgehoopte eetlepels pindakaas (100% pinda's)

  • 1 grote eetlepel chiazaad

  • snuifje zout


Bereiding

  1. Verwarm de oven voor op 170 ° C en bekleed een bakplaat met bakpapier.

  2. Mix de banaan met de pindakaas met een staafmixer.

  3. Roer er de havervlokken, het chiazaad en een snuifje zout door. Meng alles goed door elkaar en laat even staan.

  4. Hak ondertussen de chocolade in stukjes. Voeg ze toe aan het banaan-havermengsel.

  5. Bevochtig je handen en verdeel het deeg in 'bolletjes' (het deeg is behoorlijk vochtig) op de bakplaat. Duw ze plat tot zo'n 1 cm dikte.

  6. Bak gedurende 20 minuten in de voorverwarmde oven. Laat ze afkoelen voor je ze proeft.


Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page