top of page

Welke eetgewoonten kunnen, naast mentaal-emotionele factoren, mee aan de basis liggen van stress?

Bijgewerkt op: 3 mei 2023

Bij stress denken we vaak uitsluitend aan mentaal-emotionele factoren. Toch kunnen bepaalde eetgewoonten mee aan de basis liggen. Benieuwd welke dat zijn?


Als voedingsdeskundige ben ik erg geïnteresseerd in de wisselwerking tussen voeding en psyche en schoolde ik me bij in de voedingspsychologie. Dit is een tak binnen de complementaire geneeskunde die hier actief onderzoek naar doet. Uit dat wetenschappelijk onderzoek blijkt dat het effect van voeding op je stemming, je emoties, je manier van denken, je helderheid van geest, je concentratievermogen, je geheugen, je energiepeil en uiteindelijk je gedrag enorm groot is! Hoe jij je voelt, daarop heeft voeding met andere woorden een grote invloed.


Helaas helpen onze Westerse eetgewoonten niet mee:




Overmaat aan suikers


Suikers geven aanleiding tot zogenaamde suikerdips. Je lichaam zal dit onevenwicht willen herstellen door stresshormonen te produceren. Suikers stimuleren ook het beloningscentrum in je hersenen door 'dopamineshots' vrij te geven. Bij frequente dopamineshots zal uiteindelijk je basale dopamine verlagen, waardoor je je minder energiek en alert zal voelen.


Overmaat aan kunstmatige zoetstoffen


Suikers massaal vervangen door kunstmatige zoetstoffen is niet de juiste oplossing. Hoewel ze geen rechtstreekse invloed hebben op je bloedsuikerspiegel, foppen ze als het ware het beloningssysteem in je hersenen. Hierdoor word je net behoeftiger aan suikers en quick fixes. Bovendien hebben zowel suikers als synthetische zoetstoffen een negatieve invloed op je darmflora. Een gezonde darmflora speelt ook een belangrijke rol in het regelen van je stemming.




Gebrek aan eiwitten


Je stemming, je focus en je energiepeil worden geregeld door stoffen die neurotransmitters worden genoemd. Misschien heb je weleens gehoord van de stofjes serotonine of dopamine? Serotonine, dopamine, acetylcholine, GABA,... en ook je slaaphormoon melatonine, ze zijn allen opgebouwd uit eiwitten die je via je voeding binnenkrijgt. Tekorten aan bepaalde eiwitten kunnen dan ook aanleiding geven tot onvoldoende aanmaak van specifieke neurotransmitters die je stemming beïnvloeden.


Gebrek aan wholefoods


Om het allemaal nog wat ingewikkelder te maken, het volstaat niet om zomaar meer eiwitten te gaan eten. Om deze eiwitten te kunnen omzetten naar de werkzame neurotransmitters zijn heel wat hulpstoffen nodig zoals bepaalde vitaminen en mineralen. Eten we teveel bewerkt voedsel en/of te weinig wholefoods lopen we het risico op tekorten aan bepaalde vitaminen en mineralen, waardoor deze omzettingen niet kunnen gebeuren.


Groenten, fruit, peulvruchten en volle granen zijn rijk aan vezels die helpen om je darmflora gezond te houden. Een gezonde darmflora speelt een sleutelrol in dit verhaal, want de aanmaak van neurotransmitters gebeurt grotendeels in je darm door je gunstige darmbacteriën.


Gebrek aan gezonde vetten


Het eten van de juiste vetten helpt je hersen- en zenuwcellen gezond houden waardoor signalen van neurotransmitters beter kunnen worden doorgegeven in je centrale zenuwstelsel. Dit verhoogt je mentale flexibiliteit en veerkracht.


Tot slot, draai het om!


Door wholefoods, veel planten, voldoende eiwitten en de juiste vetten te eten en zo weinig mogelijk bewerkt voedsel, suikers en zoetstoffen kan je je een heel stuk beter gaan voelen!


41 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page